Ken je de kracht van jouw eigen ‘Why’?

Hoe onderscheidend ben jij tussen dat wat andere aanbieders communiceren naar jouw doelgroep(en)?

Veel ondernemers en commerciële professionals communiceren waar zijn goed in zijn en wat hun Unique Selling Points zijn.
Maar hoe onderscheidend ben jij dan tussen dat wat andere aanbieders communiceren naar jouw doelgroep(en)? Is het voor jouw favoriete doelgroep(en) direct duidelijk waarom zij voor jou en jouw bedrijf gaan kiezen? En is dit voor jou en iedereen binnen jouw bedrijf zo duidelijk dat iedereen dit op eenvoudige en begrijpelijke wijze kan communiceren? Want als je dit kunt met elkaar heb je het vermogen ontwikkeld om op een volkomen natuurlijke wijze verbinding te maken met de behoefte van jouw favoriete doelgroep(en).
Die begrijpen daardoor direct waarom en hoe jij met jouw producten en/of diensten een waardevolle toevoeging of oplossing bent voor hun vragen en/of behoeften.

Wat is een 'Why' en hoe kom je eraan?

Een ‘Why’ is een reden waarom je: iets doet, aanbiedt, levert of onderneemt. Daarbij spelen zaken als jouw persoonlijke kernwaarden en dat wat jou drijft een bepalende rol. Dus welke zaken zijn voor jou als mens belangrijk en waar kom jij elke dag je bed voor uit? Iedereen binnen een bedrijf heeft persoonlijke kernwaarden en drijfveren, maar ook jouw leveranciers, samenwerkingspartners en klanten hebben ze. Maar matchen die dan wel goed met elkaar? En hoe kom je er achter of dit zo is en in welke mate dan? Dit proces start altijd met jouw ‘Why’ als ondernemer, omdat alles wat je onderneemt gebaseerd is wie jij bent als mens.

.

Wat is er zo lastig aan het formuleren van jouw 'Why'?

Diep van binnen weet je natuurlijk wel wat voor jou belangrijk is en wat je drijft. Maar hoe verwoord je dit dan op een voor iedereen begrijpelijke wijze? En wat zijn drijfveren dan precies? Belangrijk is dat je jezelf afvraagt welke kernwaarden voor jou heel belangrijk zijn. Hierbij kan je bijv. denken aan eerlijkheid, betrouwbaarheid, loyaliteit etc. Maar waarom zijn juist die kernwaarden voor jouw zo belangrijk? En welke drijfveren zoals: waar krijg is energie van, waar wordt ik blij van, waar ben ik bang van/voor etc. spelen daarbij een rol. Als je de antwoorden op al deze vragen achter elkaar zet heb je de basis gelegd voor jouw Why’’. Door deze antwoorden te verwerken in een zin, die begint met: “ik geef mensen inzicht in…” of “ik help mensen met…”, vorm je één geheel en heb je jouw ‘Why’ geformuleerd.

Hoe weet je of jouw 'Why' klopt?

Er zijn externe specialisten die je hierbij kunnen helpen.
Niet alleen met het vinden van jouw kernwaarden en drijfveren, maar ook bij het ontdekken waarom deze dan zo belangrijk voor je zijn. En bij het krachtig formuleren van jou ‘Why’ in een persoonlijke missie, die de basis vormt voor een goede bedrijfsmissie.
Een bedrijfsmissie die door alle stakeholders begrepen en gedragen wordt. Onze tip: communiceer jouw ‘Why’ met mensen die jij kent en vertrouwd en vraag hen of zij jou herkennen in jouw ‘Why’ en persoonlijke missie. Als dit het geval is, dan weet je dat jouw ‘Why’ klopt.

De overheid betaalt!

De overheid vindt dit inzicht ook heel belangrijk, omdat het mensen en bedrijven helpt nieuwe kansen te ontdekken en deze succesvol te benutten. Daarom komt er in maart 2021 een subsidie beschikbaar voor bedrijven die willen onderzoeken wat het lerend vermogen is dat ontwikkeld kan worden. En hoe dit blijvend geïmplementeerd kan worden, waardoor bedrijven volledig zelfstandig optimaal gebruik blijven maken van alle ontwikkelmogelijkheden van alle stakeholders.

In de volgende blog ‘Van Bedrijfsmissie naar Commerciële Toegevoegde Waarde?’ wordt de kracht van een duidelijke en aantrekkelijke missie vergroot door het resultaat te koppelen aan de ‘Why’ van het bedrijf. En waarom dit voor alle stakeholders binnen en buiten het bedrijf belangrijk is.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn