Wat zeggen de actuele cijfers over online leadgeneratie en de conversie naar sales in Corona-tijd ons?

Veel marketing professionals zien in de huidige Corona-tijd een duidelijke verschuiving in de online marketing strategie en de daarbij behorende leadgeneratie. Door de intelligente lockdown en de huidige beperkende maatregelen van de overheid zitten veel mensen in een thuisisolatie. Hierdoor wordt er veel vanuit huis gewerkt en is men meer dan ooit aangewezen op het internet.
Het internetgedrag van particulieren en professionals is daardoor sterk veranderd. In sommige branches is het websitebezoek met
maar liefst 46% en het aantal online leads en sales met ruim 10% toegenomen.

Bedreigingen en kansen

Voor een groot aantal bedrijven binnen bijvoorbeeld de horeca, evenementen, toerisme, opleidingen, recruitment of de culturele sector zijn de vooruitzichten niet best. Terwijl andere branches zoals de food, zorg en de juridische dienstverlening branche juist recordcijfers realiseren. Als jouw onderneming tot een branche behoort waarbij de vooruitzichten ongunstig zijn, zal je hierop moeten anticiperen. Een sterke kostenreductie lijkt dan vaak vereist, maar daarin schuilt nu juist ook één van de grootste bedreigingen. Besparen op de personele kosten ligt bijvoorbeeld voor veel ondernemingen het meest voor de hand. Deze besparingen dragen vaak ook het meeste bij aan de overlevingsstrategie. Maar welke medewerker moet je laten gaan en wie juist niet? Als je dit dus overweegt, denk daarbij dan altijd goed na over de kwaliteit van de mensen. Wie heb je nodig om te blijven bestaan en wie zijn ook onmisbaar voor het herstel na de crisis? Besparingen op de marketingkosten zijn vaak ook vrij eenvoudig te realiseren. Maar ook dit heeft een kostbare keerzijde. Want hoe blijf je betrokken bij je huidige klanten, als je deze (tijdelijk) niet meer fysiek kunt bezoeken? Hoe kom je in contact met de broodnodige nieuwe klanten? En hoe maak je potentiële klanten duidelijk dat je met de creativiteit van iedereen in jouw onderneming een nieuw productaanbod hebt gecreëerd?

Waarom kiezen potentiële klanten voor jouw producten of diensten?

Vaak zien we dat een eerste reactie in een tijd van crisis is dat ondernemers hun online marketing activiteiten zwaar beperken of kiezen voor een goedkopere, maar vaak beduidend minder goede, marketingstrategie. Enige flexibiliteit op marketingvlak is dus gewenst. Belangrijk is dat je vooral de nadruk legt op het verwoorden van de waarde die jij met jouw producten of diensten toevoegt aan de vraag van jouw doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om kennis te delen met jouw doelgroep. Relevante kennis waar jouw doelgroep iets aan heeft en waarbij jouw doelgroep het gevoel krijgt dat je hen ondersteunt in deze voor hen wellicht ook lastige tijd. Kortom, deel voldoende waardevolle content.

Hoe kom je aan waardevolle content?

Ga in gesprek met jouw huidige klanten en vraag hen wat zij juist nu nodig hebben, als het gaat over jouw expertise. En vraag hen hoe je hen kunt helpen met jouw kennis en/of jouw relatienetwerk.
De antwoorden op deze vragen inspireren je om hier waardevolle artikelen over te publiceren. Artikelen die jouw huidige klanten, maar ook jouw potentiële nieuwe klanten verleidt om contact met jou op te nemen. En omdat juist nu meer mensen dan ooit online actief zijn, opent dit voor jouw onderneming nieuwe kansen en mogelijkheden.

Is dit niet erg kostbaar?

Een logische vraag. Belangrijk is dat je niet wacht tot het water aan je lippen staat, want dan is investeren in marketing wellicht niet meer de juist oplossing. Daarnaast kan je zelf veel doen aan online marketing. Je kunt jouw online zichtbaarheid bijvoorbeeld goed zelf vergroten. De voornaamste kosten die je hierbij maakt, is jouw kostbare tijd om hier invulling aan te geven. Belangrijk is dat je voor de continuïteit van jouw online marketing een planning maakt en dat je, eventueel samen met jouw team, een strategie bedenkt om op een laagdrempelige wijze een maximaal bereik te realiseren bij jouw favoriete doelgroep(en).

Wil je weten hoe je dit stap voor stap zelf kunt realiseren?

Dan is het vast interessant om te weten te komen hoe jij het offline businessmodel van jouw onderneming schaalbaar én minder kwetsbaar kunt maken door gebruik te maken van de mogelijkheden om via het internet in contact te komen met jouw ideale klanten. Maar hoe pak je dat dan aan? En waarmee moet je beginnen? Ontdek hoe je dit stap voor stap, vanuit de juiste strategie, succesvol kunt realiseren en volg ons 90 dagen hybride programma: Succes In Ambitieus Ondernemerschap (incl. leadgeneratie funnelsysteem).

Interesse in meer blogs, berichten of video's?

Wij helpen ZZP en MKB ondernemers bij het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden en succesvol ondernemerschap.
Wij delen onze kennis en ervaring graag in de vorm van blogs, berichten en korte video’s. 
Zo willen wij je helpen het vak ‘ondernemen’ een stuk eenvoudiger te maken.

Facebook
LinkedIn

Ik kom op: