Van Bedrijfsmissie naar Commerciële Toegevoegde Waarde

De meeste bedrijfsmissies zijn weinig wervend en staan vol onnodige ballast!

Veel bedrijven hebben een bedrijfsmissie die beschrijft waar het bedrijf voor staat. Maar wordt deze bedrijfsmissie door alle stakeholders begrepen en gedragen? Is het naast een beschrijving van de bedrijfsactiviteiten ook duidelijk waarom het voor mensen belangrijk is om:
in het bedrijf werkzaam te zijn, in het bedrijf werkzaam te blijven, met het bedrijf samen te werken, aan het bedrijf te leveren of gebruik te maken van de producten en/of diensten die het bedrijf levert? Kortom: wordt in de bedrijfsmissie duidelijk gemaakt welke waarde wordt toegevoegd aan de favoriete doelgroep, op een wijze die aanspreekt en verbindt?

Maar dat is toch vanzelfsprekend?

In veel bedrijfsmissies wordt vaak tot in detail beschreven wat een bedrijf doet. Maar vrijwel nooit staat erin beschreven wat het oplevert voor de doelgroep. Dat mag de doelgroep meestal zelf bedenken uit de brij van algemeenheden, zoals: meedenken, betrokkenheid, dienstbaarheid, loyaliteit, betrouwbaar, kwaliteit, professionaliteit etc. Allemaal algemeenheden die eigenlijk vanzelfsprekend zijn toch? Een potentiële klant mag er toch vanuit gaan dat al deze zaken op orde zijn? En als dit zo is, waarom wordt dit dan zo vaak gecommuniceerd in bedrijfsmissies? Zijn wij zelf dan zo onzeker over onze toegevoegde waarde? Of proberen wij anderen hiermee te overtuigen dat wij het wel goed voor elkaar hebben?

Welke antwoorden heb je op de vragen van jouw favoriete doelgroep?

Om hier goed antwoord op te kunnen geven, is het van groot belang dat je weet wie je favoriete klant is en welke vragen en behoeften deze heeft als het over jouw expertise gaat? En heb je dit dan ook zo duidelijk in jouw bedrijfsmissie verwoordt dat deze klant dit dan ook direct ziet en begrijpt? Zelfs als dit duidelijk is geformuleerd, hoe groot is de kans dat stakeholders en klanten voor jou en jouw bedrijf gaan kiezen? In onze vorige blog hebben wij het belang van jouw ‘Why’ besproken als belangrijk onderdeel van jouw bedrijfsmissie. En hoe je hiermee jouw onderscheidend vermogen kunt communiceren tussen alle andere aanbieders,
die ongeveer het zelfde doen als jij.

Ben je er dan met jouw bedrijfsmissie?

Als je in jouw bedrijfsmissie duidelijk benoemt wat het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf is en welke vragen jij oplost, ben je al een heel eind op de goede weg. Bedenk dan dat je al een stuk verder bent dan menig andere aanbieder. Toch kan je nog een stap extra maken. Hoe? Door jouw favoriete klant te laten nadenken over zijn eigen succes dat ontstaat als hij met jou in zee te gaat. Dit kun je bereiken door aan jouw bedrijfsmissie toe te voegen wat jouw expertise de klant extra gaat opleveren. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan: extra groei, grotere continuïteit of een hoger rendement. Met rendement bedoelen we overigens meer dan geld alleen. Wanneer je dit toevoegt aan jouw bedrijfsmissie spreken van: de commerciële toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Een onmisbaar begrip om het onderscheidend vermogen van jezelf en dat van jouw bedrijf duidelijk en onweerstaanbaar te communiceren.

De overheid betaalt!

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan met het formuleren van jouw commerciële toegevoegde waarde, maar wellicht is hier ook de ondersteuning van een externe professional bij nodig. Omdat dit kosten met zich meebrengt, is het top dat hiervoor een subsidie beschikbaar komt! De overheid vindt dit inzicht namelijk ook heel belangrijk, omdat het mensen en bedrijven helpt nieuwe kansen te ontdekken en deze succesvol te benutten. Daarom komt er in maart 2021 een subsidie beschikbaar voor bedrijven die willen onderzoeken wat het lerend vermogen is dat ontwikkeld kan worden. En hoe dit blijvend geïmplementeerd kan worden, waardoor bedrijven volledig zelfstandig optimaal gebruik blijven maken van alle ontwikkelmogelijkheden van alle stakeholders.

In de volgende blog ‘Hoe maak je van jouw Commerciële Toegevoegde Waarde een korte en wervende Waarde Propositie?’ leggen wij uit hoe je de vaak uitgebreide en enigszins filosofische commerciële toegevoegde waarde kunt vertalen naar een korte en krachtige wervende slogan, die voor iedereen makkelijk te onthouden én te communiceren is.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn