Niet iedereen is mijn klant!

Voor veel MKB ondernemers is dit wellicht een bijzondere uitspraak. Je bent als ondernemer of sales professional immers altijd
op zoek naar omzet toch? Ja en nee. Maar hoe zit dit dan?

Cees Verbree | Honescon

"Je moet jezelf als ondernemer altijd afvragen voor wie je wilt werken.
Dit doe je door af te wegen of jouw gesprekspartner jou respecteert als mens en als professional."

De geld gedreven klant

Bij deze categorie klanten is geld belangrijker dan wat de toegevoegde waarde is van jouw product of dienst. Soms zijn dit soort klanten niet eenvoudig te herkennen. Welke signalen je vertellen dat je waarschijnlijk met een geld gedreven klant te maken hebt? Ze houden je vaak een worst voor met toekomstige (vervolg)opdrachten als je nu bereid bent te “investeren” in de relatie. Maar je herkent ze soms ook als in de eerste minuten van het gesprek al meerdere keren aan je is gevraagd wat jouw product of dienst kost. En dat terwijl jij al een paar keer hebt uitgelegd dat je daar eigenlijk nog niets over kunt zeggen. Simpelweg omdat jou nog niet duidelijk is wat de echte behoefte is van jouw (potentiële) klant.

Mijn advies als je het bovenstaande herkent? Charmant afscheid nemen!! En als je uit gesprek bent jezelf belonen met een compliment. Je bent namelijk nog net op tijd ontsnapt aan een zakelijke relatie, die jou steeds een berg geld en frustratie zou kosten. Want geld gedreven mensen kan je onmogelijk tevreden stellen. Zij zullen onophoudelijk blijven proberen nog meer geld van jou af te troggelen.

De 'hufter'

Hiermee bedoel ik de bijzondere categorie mens, die er genoegen in schept te zwaaien met de zak met geld die door deze persoon te verdelen is. En jou steeds het gevoel geeft dat als je heel erg je best doet, de mogelijkheid aanwezig is dat jij ook een ‘Euro-tje’ uit die zak met geld kan krijgen. Maar dan moet je wel precies doen wat deze persoon tevreden stemt. Kortom, pas als jij naar zijn pijpen danst en laat zien hoe afhankelijk je van hem bent om de opdracht te krijgen, kom je daarvoor in aanmerking.

Ook als dit je overkomt, is mijn advies: neem charmant afscheid! Want doe je dat niet, dan blijf je altijd “de trekpop van de week”!!
En zal dit zwaar ten koste gaan van het werkplezier van jezelf en dat van jouw collega’s. Om nog maar te zwijgen over het zeer beperkte rendement dat dit soort klanten oplevert.

Je bent zelf verantwoordelijk voor wie jij accepteert als klant!

Het gaat mij om de perceptie. Je moet jezelf als ondernemer dus altijd afvragen voor wie je wilt werken. Dit doe je door af te wegen of jouw gesprekspartner jou respecteert als mens en als professional. En natuurlijk of jij zelf met jouw expertise waarde kunt toevoegen aan de vraag van jouw gesprekspartner. Kortom, jij bent dus altijd zelf verantwoordelijk voor wie jij accepteert als klant!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn