Altijd onderscheidend dankzij maximaal 6 woorden

Veel MKB bedrijven hebben een missie geformuleerd waarin beschreven is waar het bedrijf voor staat.
Jammer genoeg ontbreekt hierin vrijwel altijd wat een potentiële klant daar eigenlijk aan heeft. En dat is zonde,
want het onderscheidend vermogen van de onderneming is dan voor de potentiële (favoriete) klant onduidelijk.

Cees Verbree | Honescon

"Een goed geformuleerde waarde propositie is een belangrijk onderdeel van jouw externe communicatie richting potentiële (favoriete) klanten."

Vaak merk ik dat de commerciële toegevoegde waarde (CTW) ontbreekt. Zo noem ik het begrip waarbij de missie wél is aangevuld met de toegevoegde waarde voor de favoriete klant(en). Daarnaast is een missie vaak een brei van woorden, die moeilijk te onthouden is en daarom ook nauwelijks uit het hoofd te benoemen is.

Wat is een waarde propositie?

Het is belangrijk dat je jouw missie en CTW makkelijk communiceerbaar maakt. Maar hoe doe je dat dan? Door een waarde propositie te bedenken. Dit is een korte doeltreffende samenvatting van de missie en de CTW in maximaal 6 woorden. Een korte ‘slogan’ dus. Bestaand uit woorden die wél makkelijk te onthouden zijn. Jouw waarde propositie is daardoor eenvoudig te communiceren, zowel in woord als schrift.
Bij voorkeur altijd direct in combinatie met de bedrijfsnaam van jouw onderneming.

Waarom is een waarde propositie zo belangrijk?

Veel MKB bedrijven hebben een bedrijfsnaam waarbij het niet direct duidelijk is wat zij doen. En als dat in schriftelijke communicatie dan niet in één oogopslag duidelijk wordt gemaakt, is het voor potentiële (favoriete) klanten niet herkenbaar dat jij een partij bent die een product of dienst aanbiedt waar zij behoefte aan hebben. Als je aan jouw bedrijfsnaam jouw volledige bedrijfsmissie en CTW toevoegt, ontstaat al snel een complexe en (te) lange zin. Als je echter de bedrijfsmissie en CTW kort samenvat in een korte pakkende zin, heb je dit direct opgelost. Zeker als die zin voor iedereen goed te onthouden is. Een goed geformuleerde waarde propositie is een belangrijk onderdeel van jouw externe communicatie richting potentiële (favoriete) klanten. Het zet potentiële klanten nl. aan tot nadenken over wat jij communiceert. Hierdoor kom je hoger in hun ‘mindset’. En hoe meer zij over je nadenken, des te belangrijker wordt wat jij gecommuniceerd hebt.

Wat levert een goed geformuleerde waarde propositie op?

Los van de externe communicatie met potentiële klanten, is een goed geformuleerde waarde propositie ook voor alle medewerkers of ‘stakeholders’ belangrijk. Waarom? Omdat de juiste waarde propositie direct het positieve en onderscheidende gevoel opwekt dat je met elkaar uitstraalt bij het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden. Het is toch super tof als iedereen die betrokken is bij het bedrijf weet wat jullie onderscheidende vermogen is? Daarmee bedoel ik dat alle collega’s weten waarom potentiële klanten voor jouw onderneming kiezen. En dat dit ook nog eens makkelijk te onthouden en te communiceren is voor iedereen. Kortom, dat iedereen dezelfde commerciële boodschap kan uitdragen tijdens de uitoefening van hun eigen functie. Als iedereen weet hoe zij op een positieve wijze kunnen vertellen wat hun expertise en dat van het bedrijf bijdraagt aan het succes van klanten, zorgt dat altijd voor veel meer onderling verbinding en trots.

Hoe kom je aan een goed geformuleerde waarde propositie?

Kijk eerst eens goed naar de woorden die nu in de bedrijfsmissie en CTW staan. Haal hier de meest essentiële (kern)woorden uit.
Dit zijn de woorden die wat jou betreft absoluut onmisbaar zijn en in de waarde propositie moeten terugkomen. Zet deze woorden achter elkaar en maak van deze woorden een pakkende zin van maximaal 6 woorden. Een korte zin die aansluit op de bedrijfsnaam. Belangrijk hulpmiddel hierbij is gebruik te maken van containerbegrippen, zoals: rendement, continuïteit, integriteit, waardevol etc. Dit soort woorden bevat nl. vaak een aantal kernwaarden van het bedrijf. Daarnaast is het gebruik van werkwoorden ook aan te raden, omdat dit vaak aanzet tot actie in denken en doen.

Aan welke voorwaarden voldoet een goed geformuleerde waarde propositie?

De kracht van een waarde propositie is maximaal als deze:

  • Het onderscheidend vermogen van het bedrijf direct duidelijk maakt
  • Altijd een zeer waardevolle aanvulling op de bedrijfsnaam is
  • Aanzet tot nadenken
  • Een wervend karakter heeft
  • Makkelijk te onthouden is door alle medewerkers en stakeholders
  • Makkelijk te onthouden is door relaties
  • Makkelijk te communiceren is in woord en schrift

Heb jij jouw waarde propositie al geformuleerd?

Vraag dan aan een vertrouwd iemand uit jouw relatienetwerk of hij/zij begrijpt wat je bedoeld hebt te communiceren.
Pas als dit bevestigd wordt, weet je dat je een goede waarde propositie hebt geformuleerd.
Heb je in jouw directe omgeving niet iemand met wie je hierover kunt sparren? Dan doe ik dat graag!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn