Commercieel gedrag is een vaardigheid en iedereen kan het leren

Hoe commercieel ben jij?

Als ik mijn relaties vraag: “Hoe commercieel ben jij?” Dan merk ik vaak dat men hier een laag zelfbeeld over heeft. 
Van totaal niet vaardig, tot beperkt vaardig. En dat terwijl vrijwel iedereen veel commerciëler is dan zij zelf denken.
Dit heeft te maken met het beeld dat men vaak heeft van commercie en commercieel gedrag
🤔.

Cees Verbree | Honescon

Als ik vraag: "Wat versta jij eigenlijk onder commercieel gedrag?" Dan krijg ik vaak een antwoord dat direct verwijst naar het verkopen van iets.

Het proces van verleiding

Maar aan verkopen gaat iets vooraf dat bepaalt of er überhaupt iets verkocht gaat worden. Wat dat is? Het proces van verleiding💡. Je verleidt de ander iets te kopen of tot een andere door jou gewenste actie. Een fenomeen dat vrijwel iedereen dagelijks toepast én waarmee je ook bewust bezig bent.

Je bent namelijk dagelijks bezig om iemand te verleiden om:
👉 Iets samen te doen: Ga je mee wandelen?
👉 Iets voor je te doen: Wil je iets voor me meebrengen?
👉 Toestemming te vragen: Vind je het goed dat ….?
👉 Instemming te vragen: Ben je het ermee eens dat ….?

Commercieel gedrag richten

Iemand verleiden op het vlak waarin we dat gewend zijn, daar zijn we over het algemeen heel goed in. We hebben het van jongs af aan geleerd door te kijken naar anderen en te zien hoe die iets voor elkaar kregen. Zelfs een baby weet het al snel na de geboorte.
Als je heel hard gaat huilen, gebeurt er van alles. Zoals een schone luier, voeding of simpelweg een berg liefde ❤ en aandacht.

Het wordt lastiger als we moeten verleiden op een gebied dat we niet gewend zijn. Of als we ons op dit vlak nog moeten ontwikkelen. Bijvoorbeeld als je een potentiële klant wilt verleiden om jouw producten en/of diensten te kopen. Of om medewerkers te verleiden om bijvoorbeeld over te werken.

Leren door te kijken naar anderen

De mate waarin je in staat bent om anderen te verleiden tot iets, is niets anders dan commercieel gedrag. En door te kijken en te leren van anderen die hier succesvol in zijn, kan je dit zelf ook leren en ontwikkelen op vlakken waar je nu nog niet zo vaardig in bent.

Ik ben benieuwd of je het met mij eens bent. En welke ervaringen jij op dit gebied hebt binnen jouw bedrijf…

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn